Informace, tipy a nabídky 12. 3. 2020

Bře 12, 2020

Dobrý den,

zde jsou další informace a nabídky pro Vás, Vaše organizace, členy nebo klienty.

1) Organizační informace STP v ČR z. s.

V posledních dnech přibývá dotazů, které se týkají konání členských schůzí a dalších organizačních záležitostí pobočných spolků. Šíření koronaviru zasahuje i do činnosti neziskových organizací. Centrum STP v ČR z. s. nemůže za své pobočné spolky rozhodnout, zda některé akce realizovat nebo zrušit, protože nezná konkrétní okolnosti v daném místě a situace se neustále vyvíjí. Nicméně je podle nás důležité řídit se aktuálními pokyny státních orgánů a snažit se rozhodovat tak, aby se minimalizovala rizika bez přehnané paniky. Rádi bychom upřesnili některé organizační záležitosti, které pobočným spolkům mohou při rozhodování pomoci:

– Pro konání členských schůzí není stanoven žádný závazný termín. Stanovy STP v ČR z. s. pouze určují, že se členská schůze schází nejméně jednou ročně. Setkali jsme se s názorem, že se členská schůze musí konat do 31. 3., ale to není nikde napevno stanoveno, takováto povinnost neexistuje. Přesunutí členské schůze třeba na podzimní měsíce tedy není žádným porušením pravidel.

– Účetní závěrka také nemusí být zaslána Městskému soudu v Praze do konce března. Zákon o účetnictví stanovuje, že se má účetní závěrka zveřejnit do 30 dnů od jejího schválení k tomu příslušným orgánem (tzn. u místní organizace schválení členskou schůzí; u okresní, obvodní, městské a krajské organizace schválení předsednictvem). Když se tedy např. u místní organizace členská schůze koná 15. 8. a schválí účetní závěrku, měla by místní organizace pak účetní závěrku poslat Městskému soudu v Praze nejpozději do 15. 9.

– Termín 31. 3. však platí pro daňová přiznání. Pokud má váš pobočný spolek povinnost podat daňové přiznání, musíte tento termín dodržet. Daňové přiznání je možné sestavit na základě sestavené účetní závěrky, která však nemusí být v době podání daňového přiznání ještě schválená příslušným orgánem. Když tedy daňové přiznání podáte do 31. 3. a účetní závěrku schválíte až později, nebude se jednat o porušení předpisů.

Pokud byste potřebovali vyjasnit nějaké další věci, neváhejte se na nás obrátit. Budeme se snažit v rámci svých možností vám pomoci. Kontakty naleznete na stránkách https://svaztp.cz/kontakty/. Zdroj: STP v ČR z. s.

2) Informace o koronaviru COVID-19

Asociace poskytovatelů sociálních služeb vydala Doporučený postup pro poskytovatele sociálních služeb v souvislosti se šířením nákazy koronavirem COVID-19. Dokument naleznete na stránkách http://www.apsscr.cz/cz/asociace/aktuality/?id=372. Další přehledné informace o epidemii COVID-19 najdete na stránkách Ministerstva zdravotnictví: http://www.mzcr.cz/dokumenty/informace-pro-obcany-v-souvislosti-s-aktualnim-vyskytem-cinskeho-koronaviru-2019_18415_1.html. Ministerstvo práce a sociálních věcí připravilo v souvislosti s rizikem nákazy koronavirem sadu informací pro zaměstnavatele a zaměstnance. Najdete je na stránkách https://nrzp.cz/2020/03/03/informace-c-16-2020-covid-19-metodicky-pokyn-pracovne-pravni-problematika/. Další informace naleznete na stránkách https://www.mpsv.cz/web/cz/informace-ke-koronaviru. Zdroj: NRZP ČR, Hlavní město Praha, MZ ČR, MPSV

3) Nabídka pobytu v Karlových Varech

STP v ČR z. s. místní organizace Čakovice nabízí volná místa na svém pobytu – zdravotní rekondici v Karlových Varech, který se bude konat od 21. 6. do 28. 6. 2020. Podrobné informace naleznete v příloze. Pokud budete mít zájem se pobytu zúčastnit, kontaktujte prosím paní Jaroslavu Mášovou, e-mail: stpčakovice@centrum.cz, tel.: 605 784 470. Zdroj: STP Čakovice

Zdravotní rekondice Karlovy Vary

4) Informace NRZP ČR

Na stránkách https://nrzp.cz/aktuality/ najdete další aktuální informace, např. informace o koronaviru, nebo pozvánku na slavnostní udílení výročních cen NRZP ČR Mosty za rok 2019, které se uskuteční v náhradním termínu 15. září 2020 v Kongresovém centru ve Zlíně, nebo informaci o distribuci ochranných prostředků zařízením, která poskytují sociální služby. Zdroj: NRZP ČR

5) Konzultační odpoledne ekonomicko-daňově-účetní poradny pro neziskové organizace

Konzultační odpoledne s doc. Ing. Janem Stejskalem, Ph.D. v rámci ekonomicko-daňově-účetní poradny pro NNO z Pardubického kraje se uskuteční ve čtvrtek 26. března 2020 od 15 do 17 hodin v Kongresovém centru Pardubice, Masarykovo nám. 2799, 3. patro. Doba trvání jedné konzultace je 30 minut, cena 50 Kč pro NNO z Pardubického kraje, 100 Kč pro NNO z ostatních krajů. Rezervace místa je nutná předem na e-mail linduskova@konep.cz do pondělí 23. března 2020 12.00 hodin. K dispozici jsou 4 místa, proto neváhejte s přihlášením. Konzultace jsou obsazovány postupně dle zaslaných přihlášek. Okruh otázek je třeba zaslat předem. Poradenský servis, určený neziskovým organizacím z Pardubického kraje, můžete využívat též elektronicky zasíláním dotazů na e-mail poradna@nevladky.cz. Dotazy z právní oblasti můžete zasílat na e-mail pravnik@konep.cz. Více informací: https://www.helpnet.cz/kalendar-akci/konzultacni-odpoledne-ekonomicko-danove-ucetni-poradny-pro-neziskove-organizace. Zdroj: Helpnet.cz

6) AfaSlovník učí pacienty po mrtvici mluvit

AfaSlovník, první aplikace v Česku, která učí pacienty po mrtvici mluvit, jde po měsících testování do ostrého provozu. Cévní mozková příhoda je všeobecně známý pojem, ročně u nás postihne téměř 50 000 lidí. Až třetina pacientů, kteří mrtvici přežijí, trpí afázií – závažným narušením komunikačních schopností. Přesto převládá o tomto onemocnění mezi laickou veřejností velmi nízké povědomí a bývá chybně zaměňováno mimo jiné s poruchami intelektu. AfaSlovník slouží pacientům s narušenou komunikační schopností k intenzivní terapii. Ta je nezbytná v průběhu celého onemocnění a klíčová především v prvních dvou měsících. Afatik může trénovat řeč na každodenní bázi z pohodlí domova v době, kdy není na terapii u klinického logopeda. Intenzivní léčba afázie tak pomáhá snižovat pacientovy obtíže při komunikaci a eliminuje riziko, že by se kvůli stresu z neschopnosti komunikovat izoloval od společnosti. Naopak pomáhá k rychlejšímu návratu do běžného života. Aplikace je rozdělená na slovníkovou část a testy. Je možné využívat omezenou neplacenou verzi, ebo plnou placenou verzi aplikace. Více informací: https://www.afaslovnik.cz/cs/. Zdroj: Helpnet.cz

7) Jak proměnit svůj sen ve skutečnost?

Máte v hlavě plán, jak rozhýbat svou místní komunitu nebo uspořádat benefiční akci na podporu svého záměru? Nadace Via vydala fundraisingovou příručku, která radí, jak na svůj projekt nebo činnost získat finanční zdroje. Tuto příručku se hodí si přečíst, než se pustíte do získávání zdrojů pro svůj projekt. Příručku najdete v příloze. Zdroj: Nadace Via

Jak_promenit_sen_ve_skutecnost – fundraising

8) Váš blízký se potýká s duševní nemocí?

Pomoc vám nabízí podpůrná skupina Green Doors v Praze. Můžete být rodič, partner, kamarád, syn, dcera… skupina je otevřená všem. Můžete klidně přijít, i když váš blízký není klientem Green Doors. Přijďte posdílet zkušenosti s ostatními. Jsou s vámi na jedné lodi. Nemusíte být na vše sami. Podpůrnou skupinu vede odborný poradce spolu s peer konzultantem, můžete přinášet vlastní témata či poslouchat příběhy ostatních. Skupina je otevřená, není potřeba se přihlašovat. Můžete přijít i odejít kdykoliv. Podpůrná skupina se koná obvykle úterky v lichém týdnu od 17:30 do 19:30 hod. v Green Doors, Křižíkova 76/61, Praha 8. Více informací: https://www.helpnet.cz/aktualne/vas-blizky-se-potyka-s-dusevni-nemoci. Zdroj: Helpnet.cz

9) Oborová zdravotní pojišťovna nabízí svým pojištěncům konzultace s lékařem přes web

Oborová zdravotní pojišťovna začala svým pojištěncům nabízet možnost konzultace s lékařem přes internet bez nutnosti osobní návštěvy ordinace. Nově také svým pojištěncům umožňuje objednat se čistě online na přesné datum návštěvy u specialisty, pokud to jejich zdravotní stav vyžaduje. Na dotazy pojištěnců Oborové zdravotní pojišťovny ohledně zdravotního stavu bude odpovídat padesát praktických lékařů a dvě stovky specialistů. Online objednání je možné do více než stovky spolupracujících zařízení po celé zemi, z nichž většina je navíc mimo Prahu a Brno, což rozšiřuje komfort pojištěncům OZP v rychlosti objednání mimo velká sídla. Odpověď praktického lékaře garantuje do šesti hodin, odpověď specialisty do 48 hodin, a to i o víkendu nebo během státních svátků. Pokud z položeného dotazu vyplývá, že by pojištěnec měl lékaře navštívit osobně, kontaktuje ho sestra a domluví se s ním na termínu návštěvy ordinace. Sestra do jednoho pracovního dne kontaktuje i ty klienty, kteří rovnou požádali o zajištění termínu u lékaře. Vedle dotazů na zdravotní stav poskytuje OZP svým pojištěncům také odpovědi na dotazy ohledně dostupnosti a kvality zdravotních služeb, zajistí druhý lékařský názor nebo pomůže vysvětlit lékařskou zprávu tak, aby jí klient lépe porozuměl, či poradí s pacientskými právy. Vše je možné získat také na telefonním čísle Asistenta zdraví 844 111 000 nebo na e-mailu asozp@ozp.cz. Více informací: https://www.helpnet.cz/aktualne/do-ordinace-nebo-na-internet-ozp-jako-prvni-nabizi-konzultace-s-lekarem-pres-web. Zdroj: Helpnet.cz

10) On-line přednáška Psychosomatika

Amelie,z.s. pořádá 30. března 2020 od 18:00 do 19:30 hod. on-line přednášku Psychosomatika. Tématem bude psychosomatický pohled na prevenci nemoci aneb tělo, mysl, duše, vztahy a jaký na nás mají vliv. Přednáší psycholog Mgr. Petr Háva. Přístup na přednášku bude přes odkaz: https://www.amelie-zs.cz/online v aktuálním čase akce. Přednášku můžete shlédnout zdarma a na chatu se ptát na to, co vás zajímá. Více informací: https://www.helpnet.cz/kalendar-akci/line-prednaska-psychosomatika. Zdroj: Helpnet.cz

11) Konference INSPO se uskuteční v náhradním termínu

Vzhledem k tomu, že Bezpečnostní rada státu rozhodla o zákazu akcí, kde počet účastníků přesahuje 100 osob, konference INSPO o technologiích pro osoby se specifickými potřebami se neuskuteční v plánovaném termínu 28. března 2020. Organizátoři rozhodli o jejím přesunutí na pozdější období a nyní se snaží najít vhodný termín. Jakmile bude znám, již registrovaní účastníci budou mít možnost lístky vrátit či si je ponechat podle vlastní volby. Rušení či přesun termínu se týká mnoha dalších akcí, je tedy třeba více než obvykle sledovat aktuální informace. Zdroj: Helpnet.cz


Máte tipy na další informace, nabídky a akce? Podělte se o ně s ostatními – pošlete nám je mailem a my je rozešleme v dalším svém informačním mailu ostatním adresátům.

Máte zájem o zasílání informací e-mailem? Přihlaste se prosím Aleně Říhové na e-mailu: alena.rihova@svaztp.cz.

Aktivity projektu „Celoroční informační servis STP pro seniory“ jsou podpořeny z dotačního programu MPSV Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností.

S přáním hezkého dne

Alena Říhová
Svaz tělesně postižených v České republice z. s.
Karlínské náměstí 59/12, 186 00 Praha 8 – Karlín
tel.: 736 220 925
e-mail: alena.rihova@svaztp.cz
web: www.svaztp.cz